Graduate Seminar Series
Last Updated:
EFFECTIVE GRADUATE WRITING |
|
Graduate writing is a consistent challenge for graduate students, regardless of their background or experience. In this workshop, we will cover three topics that can increase your capacity for effective graduate writing. First, we will discuss key writing principles that can deepen engagement with the task of academic writing. Second, we will explore revision strategies that can assist you in improving the structure, sentences, and flow of your writing. Finally, we will consider how to build a productive writing routine. Learning to write is a crucial part of graduate education; the goal of this workshop is to help you develop an autonomous approach to managing your writing life. Speaker: Assoc. Prof. Dr. Rachael Cayley For presentation slides, click here. |
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİ |
|
Araştırma ve yayın etiği konusu son yıllarda akademinin gündemine en sık gelen konulardan biri olmuştur. Araştırma ve yayın etiği ihlalleri bireylere ve kurumlara zarar verdiği gibi akademinin saygınlığına da olumsuz yansımaları olmaktadır. Bu seminerde ilk olarak en sık karşılaşılan araştırma ve yayın etiği ihlalleri tartışılacaktır. Buna ek olarak, TÜBİTAK 1001 programı çerçevesinde desteklenen ve Prof. Dr. Yaşar Kondakçı tarafından yürütülen lisansüstü öğrencilerin araştırma ve yayın etiği konusundaki ihtiyaç, tutum ve davranışlarını ortaya çıkarmayı ve tutum ve davranışları yordayan değişkenleri incelemeyi amaçlayan projenin temel bulguları sunulup, yine bu proje kapsamında geliştirilen ve lisansüstü öğrencilere çevrimiçi hizmet veren araştırma ve yayın etiği portalı tanıtılacaktır. Özetle bu seminerde sizlerin araştırma yayın etiği konusunda farkındalığınızın artması ve akademik yaşantınız için araştırma ve yayın etiği konusunda kendinizi geliştirmenize katkı sağlayacak bir eğitimin tanıtılması amaçlanmaktadır. Konuşmacılar: Prof. Dr. Yaşar Kondakçı Dr. Öğr. Üyesi Merve Zayim Kurtay Araş. Gör. Sevgi Kaya Kaşıkçı Projenin portalına ulaşmak için lütfen tıklayınız. |
LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİN İYİLİK HALLERİ: STRES VE KAYGI İLE BAŞ ETME |
|
Lisansüstü eğitim süresi boyunca pek çok aşamada öğrenciler çeşitli kaygı ve stres örüntüleri ile karşı karşıya kalabilmektedir. Bu seminerde Psikoloji biliminin önermeleri kapsamında akademik anlamda stres ve kaygı ile nasıl daha iyi baş edilebileceği üzerine bilgiler sunulmaktadır. Konuşmacı: Dr. Psikolojik Danışman Pınar Çağ, Öğrenme ve Öğretmeyi Geliştirme Merkezi'nde öğretim görevlisidir. Lisans, yüksek lisans ve doktora derecelerini Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Programı'ndan almıştır. Araştırma ilgi alanları arasında evlilik, evlilik doyumu, eşe kendini açma, sosyal destek, romantik ilişkiler, teknoloji, akıllı telefon, sosyal medya kullanımı ve bunların yakın ilişkilere etkileri yer almaktadır. Seminer sunusuna erişmek için tıklayınız. |
|
LİSANSÜSTÜ ÇALIŞMALARDA AKADEMİK DÜRÜSTLÜK |
|
Lisansüstü öğrencilerini akademik dürüstlük hakkında bilgilendirmek ve lisansüstü öğrencilerin akademik dürüstlüğe ilişkin farkındalıklarını artırmak amaçlanmaktadır. Bu kapsamda aşağıdaki konulara değinilmektedir:
Konuşmacı: Doç. Dr. Esra Eret |
TEZ STRESİ: BİLİNÇLİ FARKINDALIK |
|
Lisansüstü eğitim süresi boyunca pek çok aşamada öğrenciler çeşitli kaygı ve stres örüntüleri ile karşı karşıya kalabilmektedir. Bu dönemlerden en önemlilerinden biri de tez dönemidir. Bu seminerde Psikoloji biliminin önermeleri kapsamında tez yazma sürecinde yaşanan stres ve kaygı ile nasıl daha iyi baş edilebileceği üzerine bilgiler sunulmaktadır. Konuşmacı: Dr. Psikolojik Danışman Pınar Çağ |
UNDERSTANDING AND IMPROVING THE STRUCTURE OF YOUR WRITING |
|
Many writers struggle to revise their own writing. It can be deeply challenging to see problems and confusions in writing that is inherently familiar. In particular, writers often lack the capacity to revise their writing at the structural level. This missing expertise is significant because readers are reliant on sound structure to understand what they are reading. To learn to see and revise structure requires new revision techniques. The best strategy for revising the structure of academic writing is the reverse outline. This outline—which is reverse-engineered from a first draft—allows the writer to understand their own first draft and make the necessary improvements. This workshop will move through the stages of reverse outlining, giving participants a concrete introduction to this powerful technique for producing cogent academic writing. Speaker: Assoc. Prof. Dr. Rachael Cayley |
|
INTEGRITY DILEMMAS IN RESEARCH |
|
Like in any profession, students and researchers are faced with dilemmas: Can I exclude particular observations from my research? Can I leave out certain statistics from the analysis I report? Can I use the same data set, or research idea, in multiple papers? Should I agree on a colleague being a co-author on a paper to which (s)he has not made a significant contribution? This webinar aims to expose you to such integrity dilemmas, and to support you in developing and honing your own "moral compass". We do this by discussing the principles of research integrity, as particular as they apply to the field of management research. Speaker: Assoc. Prof. Dr. Finn Wynstra |
|
HOW CAN WE HAVE A HEALTHY RELATIONSHIP WITH OURSELVES FOR OUR HAPPINESS AND WELL-BEING? |
|
The aim of this interactive seminar is to provide participants with evidence-based tools to improve our relationship with ourselves for a happier and healthier life. The topics covered will include the following:
Speaker: Dr. Gökçe Bulgan |